Een goede gedachte van de firma Verschure en Co. om een verbinding tot stand te brengen over de Zuiderzee met Baarn. Nu is voor de Amsterdammers, die zo weinig lommerrijke omstreken hebben, ook weer de gelegenheid geopend om na een heerlijk, frisch, opwekkend zeetochtje van ruim 3 1/2 uur te wandelen en te genieten van Baarn's mooie omstreken. Het eerste tochtje werd op 27 juli 1903 ondernomen met de keurige salonboot "Meppel II", die om negen uur aan de De Ruyterkade van wal stak met een talrijk gezelschap passagiers. Jammer, dat na een half uurtje stoomens, de lucht begon te betrekken en de vriendelijke zon achter loodzware, laag op het water hangende, wolken schuilging.
Om Baarn te bereiken moet men de Zuiderzee verlaten en het riviertje de Eem opstomen. Langs beide oevers aanschouwt men schilderachtige tafereeltjes, typische boerenwoningen, in 't groen verscholen achter een tamelijk hoge dijk, waarop de bewoners in hun eigenaardige klederdracht, in groepjes geschaard, de stoomboot hartelijk toewuifden. Het was immers een ongewone gebeurtenis, zo'n boot vol met plezierig gestemde stadsmenschen, die gingen genieten van al het schoone dat Baarn hen te bieden heeft. Ook aan de aanlegplaats heerste een niet-allerdaagse drukte. Talrijke Gooibewoners stonden ongeduldig de aankomst te verbeiden, wijl toch aangekondigd was dat ook 's middags een tochtje op de Zuiderzee zou worden gemaakt. Dit gebeurde dan ook met een kleine honderd liefhebbers. Het eerste tochtje was uitstekend geslaagd en de firma Verschure en Co. hoopt er ook geregeld mee door te gaan. Minder aangenaam was het dat gedurende de terugvaart de wolken zich begonnen te ontlasten en de regen bij stroomen op het dek kletterde en de zonnetenten bijkans doorweekte, zodat in allerijl een ieder de vlucht nam naar de kajuit, waar het ook wel uit te houden was, wegens de gerieflijke inrichting. |